17. december 2024
Folkebos første år i Lejerbo: Professionelt og ensartet
Det har været år fyldt med forandringer for fynske Folkebo, der nu har været en del af Lejerbo-fællesskabet i 12 måneder. Processen med udvælgelse af en ny administrator og den første tid med migrering har været hektisk, men det har været et godt forløb, fortæller Jan Moosmand, der er formand for afdelingsbestyrelsen i en af Folkebos tre afdelinger og derudover også for Folkebos organisationsbestyrelse.
”Lejerbo gør jo tingene på en anden måde, end vi var vant til i Folkebo. Vi var nok ikke så gode til at følge reglerne så slavisk,” fortæller han med et smil.
”Vi skulle lige vænne os til den nye kultur, men det har faktisk været en befrielse! Det er dejligt at være en del af en organisation, hvor tingene bliver gjort mere ensartet – og rigtigt,” tilføjer han.
Glidende kommunikation
Jan er forholdsvis ny som formand i organisationen, så det var hans forgænger, der var med til at beslutte skiftet til Lejerbo som ny administrator. Til gengæld er det Jan, der nu skal arbejde sammen med regionskontoret i Kolding, som Folkebo med sine 353 boliger hører under, og det samarbejde er han meget glad for.
”Kommunikationen med medarbejderne i Kolding glider let, og det samme kan jeg sige om Servicecenteret. Medarbejderne her er virkelig servicemindede, og vi føler os altid godt hjulpet”, fortæller han.
Flere funktioner samlet
En af fordelene ved skiftet til Lejerbo har været adgangen til de mange funktioner, som håndteres ”in house” i Lejerbo. Det er ikke længere nødvendigt for Folkebo at købe ekstra ydelser ude i byen. For eksempel har kursusafdelingen hjulpet med at klæde bestyrelserne godt på, men også Lejerbos jurister og gode aftaler med håndværkere har været nyttige.
”Man kan mærke, at Lejerbo er en stor organisation, hvor tingene fungerer virkelig professionelt. Vi har også sparet nogle penge, netop fordi mange funktioner nu er en del af administrationsbidraget,” forklarer han.
Nye vaner for beboerne
Jan og hans kone Jytte har boet i deres Folkebo-rækkehus i 20 år. De kom hertil, efter de solgte deres ejerbolig i centrum af Odense. Rækkehusene har lange ventelister, og størstedelen af beboerne bliver boende i mange år. Derfor er det meget typisk, at det er den ældre del af den odenseanske befolkning, der flytter ind i Folkebo, når der endelig bliver en bolig ledig.
Folkebo-beboerne betragter husene som deres egne, de bor her gerne i mange år, og de har været vant til at have ret frie tøjler i forhold til ændringer i deres boliger. På det punkt er de også ved at vænne sig til at skulle spørge mere om lov, inden de sætter ting i gang, og de har også måttet tilpasse deres budgetter, så de blandt andet sætter mere af til henlæggelser.
”Vi har jo taget nogle vaner med fra dengang, vi selv ejede vores boliger. Men dem er vi godt i gang med at luge ud i,” smiler han.
”Lejerbo gør jo tingene på en anden måde, end vi var vant til i Folkebo. Vi var nok ikke så gode til at følge reglerne så slavisk,” fortæller han med et smil.
”Vi skulle lige vænne os til den nye kultur, men det har faktisk været en befrielse! Det er dejligt at være en del af en organisation, hvor tingene bliver gjort mere ensartet – og rigtigt,” tilføjer han.
Glidende kommunikation
Jan er forholdsvis ny som formand i organisationen, så det var hans forgænger, der var med til at beslutte skiftet til Lejerbo som ny administrator. Til gengæld er det Jan, der nu skal arbejde sammen med regionskontoret i Kolding, som Folkebo med sine 353 boliger hører under, og det samarbejde er han meget glad for.
”Kommunikationen med medarbejderne i Kolding glider let, og det samme kan jeg sige om Servicecenteret. Medarbejderne her er virkelig servicemindede, og vi føler os altid godt hjulpet”, fortæller han.
Flere funktioner samlet
En af fordelene ved skiftet til Lejerbo har været adgangen til de mange funktioner, som håndteres ”in house” i Lejerbo. Det er ikke længere nødvendigt for Folkebo at købe ekstra ydelser ude i byen. For eksempel har kursusafdelingen hjulpet med at klæde bestyrelserne godt på, men også Lejerbos jurister og gode aftaler med håndværkere har været nyttige.
”Man kan mærke, at Lejerbo er en stor organisation, hvor tingene fungerer virkelig professionelt. Vi har også sparet nogle penge, netop fordi mange funktioner nu er en del af administrationsbidraget,” forklarer han.
Nye vaner for beboerne
Jan og hans kone Jytte har boet i deres Folkebo-rækkehus i 20 år. De kom hertil, efter de solgte deres ejerbolig i centrum af Odense. Rækkehusene har lange ventelister, og størstedelen af beboerne bliver boende i mange år. Derfor er det meget typisk, at det er den ældre del af den odenseanske befolkning, der flytter ind i Folkebo, når der endelig bliver en bolig ledig.
Folkebo-beboerne betragter husene som deres egne, de bor her gerne i mange år, og de har været vant til at have ret frie tøjler i forhold til ændringer i deres boliger. På det punkt er de også ved at vænne sig til at skulle spørge mere om lov, inden de sætter ting i gang, og de har også måttet tilpasse deres budgetter, så de blandt andet sætter mere af til henlæggelser.
”Vi har jo taget nogle vaner med fra dengang, vi selv ejede vores boliger. Men dem er vi godt i gang med at luge ud i,” smiler han.