Reparationer og vedligeholdelse i din bolig
De fleste lejemål hos Lejerbo har A-ordning. Det betyder, at når du flytter ind, er lejemålet det, vi kalder normalistandsat. Det vil sige, at lofter og vægge er nymalede, mens resten af boligen godt kan bære præg af almindeligt slid.
Flytter du ind i en bolig med B-ordning, overdrages den til dig uden normalistandsættelse. I stedet overtager du boligens istandsættelseskonto, og du kan få refunderet regninger for maling og håndværkere, så længe der er dækning på kontoen. Du kan dog først bruge vedligeholdelseskonto efter din indflytningsdato.
Mens du bor i din bolig, er det din egen opgave og pligt løbende at vedligeholde boligen indvendigt. Hvad du præcis skal gøre i din bolig, kan du se i din afdelings vedligeholdelsesreglement. Det har du typisk fået udleveret, da du flyttede ind.
Kan du ikke finde vedligeholdelsesreglementet, så tjek, om det ligger på din afdelings hjemmeside.
Ellers kontakt din varmemester eller dit ejendomskontor. Du kan også finde oplysninger om din varmemester og dit ejendomskontor på afdelingens hjemmeside.
Du finder din afdelings hjemmeside her.
Flytter du ind i en bolig med B-ordning, overdrages den til dig uden normalistandsættelse. I stedet overtager du boligens istandsættelseskonto, og du kan få refunderet regninger for maling og håndværkere, så længe der er dækning på kontoen. Du kan dog først bruge vedligeholdelseskonto efter din indflytningsdato.
Mens du bor i din bolig, er det din egen opgave og pligt løbende at vedligeholde boligen indvendigt. Hvad du præcis skal gøre i din bolig, kan du se i din afdelings vedligeholdelsesreglement. Det har du typisk fået udleveret, da du flyttede ind.
Kan du ikke finde vedligeholdelsesreglementet, så tjek, om det ligger på din afdelings hjemmeside.
Ellers kontakt din varmemester eller dit ejendomskontor. Du kan også finde oplysninger om din varmemester og dit ejendomskontor på afdelingens hjemmeside.
Du finder din afdelings hjemmeside her.
Går noget i stykker i din bolig, som ligger ud over den almindelige vedligeholdelse, skal du have fat i din varmemester eller dit ejendomskontor, som kan hjælpe dig.
Du kan finde kontaktinformationer til din varmemester på din afdelings hjemmeside, og du kan skrive direkte til din varmemester på siden Min bolig, når du logger ind på Mit Lejerbo.
Uden for åbningstid har din afdeling en løsning ved akut opståede problemer. Det kan være et akutnummer eller en akutliste til nogle håndværkere, som du kan finde i din beboermappe, din husorden eller på afdelingens hjemmeside. Nogle gange hænger der også en seddel med akutnumre i opgangen eller i dit målerskab. Endelig kan der også være afdelinger, hvor beboerne selv skal tilkalde en håndværker, hvis uheldet for alvor er ude.
Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre, hvis du står med et akut problem uden for varmemesterens åbningstid, så spørg din varmemester eller din bestyrelse INDEN problemet opstår.
Det er klart, at du skal have fat i fagfolk, hvis et vandrør springer eller strøm eller varme forsvinder helt. Men tjek lige selv, at det ikke bare er relæet eller en sikring, hvis strømmen forsvinder. Tjek evt. hos naboen om det kun er hos dig, eller om problemet er hos alle.
Er der tale om et akut problem i din bolig, fx et sprunget vandrør el.lign., så har du sammen med din husorden osv., fået en liste over akutnumre. Men husk, at det KUN er i nødstilfælde, du skal bruge disse numre. Kan det vente til din varmemester møder ind, så er det at foretrække. Ellers kan du risikere selv at skulle betale regningen for den tilkaldte håndværker.
Du kan finde kontaktinformationer til din varmemester på din afdelings hjemmeside, og du kan skrive direkte til din varmemester på siden Min bolig, når du logger ind på Mit Lejerbo.
Uden for åbningstid har din afdeling en løsning ved akut opståede problemer. Det kan være et akutnummer eller en akutliste til nogle håndværkere, som du kan finde i din beboermappe, din husorden eller på afdelingens hjemmeside. Nogle gange hænger der også en seddel med akutnumre i opgangen eller i dit målerskab. Endelig kan der også være afdelinger, hvor beboerne selv skal tilkalde en håndværker, hvis uheldet for alvor er ude.
Hvis du ikke ved, hvad du skal gøre, hvis du står med et akut problem uden for varmemesterens åbningstid, så spørg din varmemester eller din bestyrelse INDEN problemet opstår.
Det er klart, at du skal have fat i fagfolk, hvis et vandrør springer eller strøm eller varme forsvinder helt. Men tjek lige selv, at det ikke bare er relæet eller en sikring, hvis strømmen forsvinder. Tjek evt. hos naboen om det kun er hos dig, eller om problemet er hos alle.
Er der tale om et akut problem i din bolig, fx et sprunget vandrør el.lign., så har du sammen med din husorden osv., fået en liste over akutnumre. Men husk, at det KUN er i nødstilfælde, du skal bruge disse numre. Kan det vente til din varmemester møder ind, så er det at foretrække. Ellers kan du risikere selv at skulle betale regningen for den tilkaldte håndværker.
Du finder kontaktoplysninger og åbningstider for dit lokale ejendomskontor på din afdelings egen hjemmeside.
Hvis du kender dit afdelingsnummer, kan du gå til siden ved at skrive webadressen direkte ind i din browser. De lokale sider ligger på afdXXX-X.lejerbo.dk, hvor XXX-X skal erstattes af dit afdelingsnummer UDEN foranstillede nuller. Det vil sige fx afd300-0.lejerbo.dk eller afd56-0.lejerbo.dk. Husk også, at der IKKE skal www foran.
Du kan også finde frem til din afdelings hjemmeside ved at søge den frem i søgefeltet placeret oven på billedet midt på siden her.