Forbrugsudgifter og -efterregninger
Du betaler hver måned et a conto-beløb for varme og vand. A conto-beløbet er fastsat ud fra det gennemsnitlige forbrug i afdelingen.
Når året er gået, udregnes hvor meget du reelt har brugt. Herfra trækkes det, du har betalt a conto. Hvis du har betalt for meget, trækkes det fra, så du betaler mindre i husleje måneden efter. Hvis du har betalt for lidt, får du en ekstraregning sammen med næste måneds huslejeopkrævning.
Er du flyttet ind i boligen i en af vintermånederne, skal du regne med, at det indbetalte beløb ikke dækker udgiften af dit forbrug det første år, du bor i boligen.
Når året er gået, udregnes hvor meget du reelt har brugt. Herfra trækkes det, du har betalt a conto. Hvis du har betalt for meget, trækkes det fra, så du betaler mindre i husleje måneden efter. Hvis du har betalt for lidt, får du en ekstraregning sammen med næste måneds huslejeopkrævning.
Er du flyttet ind i boligen i en af vintermånederne, skal du regne med, at det indbetalte beløb ikke dækker udgiften af dit forbrug det første år, du bor i boligen.
Hvis efterbetalingen der fremgår af forbrugsopgørelsen overstiger kr. 1400,00 kan vi lave aftale om, at du afdrager efterbetalingen i flere rater.
For at lave en sådan aftale skal du kontakte forbrugsafdelingen på forbrug@lejerbo.dk eller ringe på tlf. 70 12 13 10 og bede om forbrugsafdelingen.
For at lave en sådan aftale skal du kontakte forbrugsafdelingen på forbrug@lejerbo.dk eller ringe på tlf. 70 12 13 10 og bede om forbrugsafdelingen.
Ja, det kan du godt. Fra du modtager din forbrugsopgørelse har du 6 uger til at sende en skriftlig indsigelse. Indsigelsen skal indeholde oplysning om, på hvilke punkter forbrugsopgørelsen ikke kan godkendes.
Du kan sende din indsigelse pr. mail til forbrug@lejerbo.dk eller sende den til:
Lejerbo, Att.: Forbrugsafdelingen
Gammel Køge Landevej 26
2500 Valby
Du kan sende din indsigelse pr. mail til forbrug@lejerbo.dk eller sende den til:
Lejerbo, Att.: Forbrugsafdelingen
Gammel Køge Landevej 26
2500 Valby
Vi udsender varmeregnskaberne 3 - 4 måneder efter varmeregnskabsårets udløb. Vi bestræber os på at give beboerne de samme tilbagebetalings- og efterbetalingsmåneder hvert år, men det afhænger naturligvis af hvor hurtigt vores forsyningsleverandører sender os årsopgørelserne.
Den periode, som regnskabet dækker, står på forsiden af din forbrugsopgørelse. Hvis du er ind- eller fraflyttet i regnskabsperioden, vil den reelle periode du har haft lejemålet fremgå af selve beregningen.
På forsiden kan du også danne dig et hurtigt overblik over, om du skal have penge tilbage eller du skal efterbetale.
Skal du have penge tilbage, vil beløbet blive fratrukket den først kommende måneds huslejeopkrævning. Overstiger beløbet næste måneds husleje, bliver det overskydende beløb fratrukket den følgende måned. Skal du derimod betale ekstra, vil beløbet blive opkrævet sammen med den efterfølgende måneds husleje.
På forsiden kan du også danne dig et hurtigt overblik over, om du skal have penge tilbage eller du skal efterbetale.
Skal du have penge tilbage, vil beløbet blive fratrukket den først kommende måneds huslejeopkrævning. Overstiger beløbet næste måneds husleje, bliver det overskydende beløb fratrukket den følgende måned. Skal du derimod betale ekstra, vil beløbet blive opkrævet sammen med den efterfølgende måneds husleje.
Den samlede regning dækker over:
- Forbrug: De enheder du har brugt i varmeperioden
- En fast afgift pr. kvadratmeter pr. bolig. Den afregnes efter en fast fordelingsnøgle, som er ens for alle boliger i afdelingen. Afgiften dækker varmeudgifter, der ikke er afhængigt af dit forbrug f.eks. varmetab i rør og varmeanlæg. Hvis din bolig er beliggende enten i en gavl, under et tag eller over en uopvarmet kælder, har du fået reduktion af dit forbrug for udsat beliggenhed. Har din bolig målere af ældre model, er denne reduktion indbygget i måleren og vil ikke fremgå af varmeopgørelsen.
- Forbrug, der er brugt til at opvarme vand, opgøres efter det antal værelses-/haneandele, der er i din bolig.
- Udgiften til energikonsulenter (EMO/ELO) er en lovpligtig ydelse, som udføres af en ekstern varmekonsulent. Konsulenten overvåger blandt andet afdelingens varmeforbrug.
Alle beboere i Lejerbo har mulighed for at modtage deres forbrugsopgørelse på mail. Det kræver blot, at du har sagt ja tak til, at vi må sende dig breve og information via mail og ikke almindelig post.
Har du derudover en aktiv profil, det vi kalder Mit Lejerbo, kan du også se din opgørelse dér. Når du er logget ind, finder du forbrugsopgørelserne under fanen "Min bolig". Hvis du skal have penge tilbage eller skal betale ekstra, står det i opgørelsen. Det er naturligvis muligt at downloade opgørelsen, så du kan gemme den eller bruge den ved digitale ansøgninger.
Har du ikke en profil på Mit Lejerbo, skal du sende en mail til kundeservice@lejerbo.dk og her oplyse dit navn, adresse, fødselsdato samt en mailadresse, du ønsker, vi skal oprette profilen med.
Oplever du problemer med at logge på eller med at finde opgørelserne, så gå ind på www.lejerbo.dk/forbrug. Her er en hjælpevideo, der viser, hvordan du gør.
Har du derudover en aktiv profil, det vi kalder Mit Lejerbo, kan du også se din opgørelse dér. Når du er logget ind, finder du forbrugsopgørelserne under fanen "Min bolig". Hvis du skal have penge tilbage eller skal betale ekstra, står det i opgørelsen. Det er naturligvis muligt at downloade opgørelsen, så du kan gemme den eller bruge den ved digitale ansøgninger.
Har du ikke en profil på Mit Lejerbo, skal du sende en mail til kundeservice@lejerbo.dk og her oplyse dit navn, adresse, fødselsdato samt en mailadresse, du ønsker, vi skal oprette profilen med.
Oplever du problemer med at logge på eller med at finde opgørelserne, så gå ind på www.lejerbo.dk/forbrug. Her er en hjælpevideo, der viser, hvordan du gør.
Hvis du har fjernaflæste målere, kan du følge dit månedlige forbrug på forsyningsselskabernes hjemmesider.