Fraflytning
Hvis du ønsker at flytte fra dit lejemål i Lejerbo, skal du udfylde en opsigelse. Du skal udfylde opsigelsesblanketten og bagefter underskrive med dit NemID eller MitID. Hvis der er sat en medlejer på din lejekontrakt, SKAL medlejer også skrive opsigelsen under. Du tilføjer vedkommende inde på blanketten.
Klik her for at udfylde opsigelsesblanketten
Hvis du ikke har NemID/MitID, kan du i stedet printe denne blanket, udfylde den og sende den til dit lokale Lejerbo-kontor.
Hent printvenlig opsigelsesblanket (LINK TIL PDF)
Du modtager en automatisk kvittering på din og din eventuelle medlejers underskrift. Desuden sender vi dig en bekræftelse af din opsigelse, når vi modtager den.
Opsigelse af dødsbo
Hvis du opsiger en bolig for et dødsbo, skal du bruge en anden blanket. Når du udfylder opsigelsen og sender den til os, skal du også vedhæfte en kopi af skifteretsattesten. Du skal sende den udfyldte blanket til dit lokale Lejerbo-kontor.
Hent opsigelsesblanket for dødsbo (LINK TIL PDF)
Hvis du gerne vil flytte ud af din bolig inden opsigelsesperiodens udløb, forsøger Lejerbo at genudleje lejemålet hurtigere. Hvis det lykkes at genudleje din bolig, inden opsigelsesfristens udløb, skal du naturligvis kun betale leje frem til genudlejningstidspunktet.
Lejemålet skal under alle omstændigheder fraflyttes senest 14 dage før opsigelsesperiodens udløb, så det kan blive sat i stand i denne 14-dages periode. Du skal betale husleje i istandsættelsesperioden.
Når du har opsagt din bolig hos Lejerbo, vil du blive indkaldt til et fraflyttesyn. Her vil en medarbejder fra dit ejendomskontor gennemgå din bolig sammen med dig for at se, hvad der skal sættes i stand, inden boligen igen står klar til nye beboere. Husk, inden synet at rydde boligen for alle dine ting og gøre den grundigt rent.
Der er efterfølgende to måder at gribe istandsættelsen an på alt afhængig af, hvilken vedligeholdelsesordning, der gælder i din afdeling.
A-ordning
Har din boligafdeling A-ordning, hvilket langt de fleste afdelinger i Lejerbo har, så skal din bolig sættes i stand, når du flytter. Det vil sige, at vægge og lofter skal males (normalistandsættelse). Inden fraflyttesynet skal du rydde boligen for alle dine ting, gøre grundigt rent og sørge for at aflevere dine nøgler og evt. også dit vaskekort, hvis du har sådan et.
Når synet er færdigt, modtager du med det samme en foreløbig oversigt over det arbejde, der skal udføres i boligen. Kort tid efter modtager du den endelige opgørelse, hvor du også kan se prisen.
Alt efter hvor længe du har boet i boligen, skal du selv betale for en del af istandsættelsen – regningen bliver nemlig overtaget af boligafdelingen med 1 % pr. måned, du bor der. Har du derfor boet i din bolig i mere end 100 måneder, altså 8 år og 4 måneder, så skal du ikke selv betale for normalistandsættelsen. I enkelte afdelinger begynder denne afskrivning dog først efter 20 måneder i boligen, så du når de 100 % efter 10 år.
Ligegyldig hvor længe du har boet der, skal du dog altid betale for det, der kaldes mislighold. Mislighold kan være skrammer på dørkarme, slidmærker i gulvet, kalkbelægninger i badeværelset eller manglende rengøring.
B-ordning
Flytter du fra en afdeling med B-ordning, så skal du ikke betale for istandsættelse af boligen medmindre der er tale om mislighold. Dette skyldes, at de nye beboere overtager de penge, der står på vedligeholdelseskontoen. Det er dog særlig vigtigt, at du sørger for at rydde boligen og gøre grundigt rent, da manglende rengøring er en form for mislighold.
Forsyn
Hvis du har planer om snart at flytte fra en afdeling, hvor der er B-ordning, og gerne vil være på forkant med flyttesynet, så har du i nogle afdelinger mulighed for at bestille et såkaldt forsyn. Ved et forsyn kommer der en medarbejder ud og vurderer, hvad der skal laves i dit lejemål, inden det kan overtages af næste lejer. På den måde har du tid til at udbedre manglerne, og derved kan du undgå en dyr efterregning.
Må jeg selv sætte min bolig i stand?
Desværre er det ikke helt ligetil at svare på, om du selv må stå for istandsættelsen af boligen, for det er nemlig meget forskelligt fra afdeling til afdeling. I nogle afdelinger må du gerne male selv, bare du bruger en bestemt type og farve maling. Andre steder SKAL det udføres af en maler.
Hvad du må og ikke må gøre selv, kan du finde i din afdelings vedligeholdelsesreglement. Det fik du udleveret ved indflytning. Kan du ikke lige finde det, så tjek eventuelt din afdelings hjemmeside. Ellers kan du altid få fat i det ved at kontakte dit ejendomskontor.
Når lejemålet er synet, istandsættes lejemålet typisk i en 14-dages periode. Herefter sender håndværkerne regningerne til Lejerbo, så vi kan udarbejde en flytteopgørelse. Hvis flytteopgørelsen viser, at (en del af) indskuddet skal tilbagebetales, modtager du pengene via en bankoverførsel. Vi tilstræber at sende flytteafregningen senest 8 uger efter, at synet er foretaget.
Vi holder altid 1.000 kroner tilbage af dit indskud til at dække eventuelle ekstraregninger på forbrug (vand, varme, el). Disse vil så eventuelt blive udbetalt, når det næste forbrugsregnskab ligger klar, og vi ved, om du skal betale lidt ekstra eller ej. Hvor lang tid der går, før vi kan lave denne afregning, afhænger af hvornår på året du flytter ud i forhold til forsyningsselskabernes årlige afregninger.
Boliggarantibeviset gælder i op til 3 år efter du er fraflyttet og koster kr. 1.710 kr. (2023)
Du får tilbudt en tilsvarende bolig
Boliggarantibeviset sikrer, at du får tilbudt den første ledige bolig, som svarer til den, du er flyttet fra. Her menes en bolig i samme størrelse med samme antal rum og til ca. samme husleje. Vi tilstræber at tilbyde en bolig i samme boligafdeling, som du er flyttet fra. Kan det ikke lade sig gøre, vil du kunne blive tilbudt en i den organisation, du er fraflyttet. Det kan variere fra afdeling til afdeling, hvor mange tilbud du kan få; 1. 2 eller 3. Det kan også variere, hvor hurtigt du får tilbudt en bolig.
Betingelser for boliggarantibevis
• Boliggarantibeviset kan kun udstedes, hvis ordningen er vedtaget i din organisation
• Boliggarantibeviset gælder kun for beboere, der fraflytter en familiebolig
• Du skal indgå aftale med Lejerbos udlejningsafdeling om boliggarantibeviset, inden du opsiger din bolig.
• Du skal kontakte Lejerbos udlejningsafdeling, hvis du ønsker at aktivere dit boliggarantibevis
• Du kan ikke få et boligtilbud efter boliggarantibevisets udløb
Hvis ikke du aktiverer dit bevis
Hvis du ikke gør brug af dit boliggarantibevis, har du mulighed for at få en ekstern opnotering med anciennitet af det antal år, dit boliggarantibevis er gældende for.
Husk, at et boliggarantibevis ikke er en garanti for at få en bolig, men giver dig fortrinsret til et boligtilbud.
Kontakt dit lokale Lejerbo-kontor for at høre, om det er muligt at købe et boliggarantibevis til din organisation.
Når du flytter, skal din bolig være fuldstændig tom og rengjort, så den er klar til at syne og istandsætte. Husk derfor at fjerne alt dit inventar, også eventuelle gulvtæpper, gardiner inklusiv rullegardiner, persienner og gardinstænger samt egne hårde hvidevarer
Det kan være lidt svært at huske, hvor meget der skal rengøres. Derfor har vi lavet denne liste, du kan løbe igennem, når du skal gøre din bolig ren ved fraflytning:
Vinduer |
Poleres ind- og udvendig |
Vinduesrammer og karme |
Afvaskes |
Dørkarme og fodpaneler |
Afvaskes |
Døre |
Afvaskes |
Skabe og skuffer, indvendig |
Støvsuges og afvaskes |
Skabe og skuffer, udvendig |
Afvaskes |
Radiatorer |
Støvsuges og afvaskes |
Komfur, ind- og udvendig |
Afvaskes, husk også bag ved komfuret |
Køleskab, ind- og udvendig |
Afvaskes, husk også bag ved køleskabet |
Emhætte |
Afvaskes |
Køkkenvask |
Afvaskes |
Køkkenborde |
Afvaskes |
Fliser og flisefuger |
Rengøres, afkalkes og dybderenses |
Håndvaske, badekar og toilet |
Afvaskes og afkalkes |
Spejle |
Afvaskes og poleres |
Udluftningsrist |
Afvaskes |
Stikkontakter |
Afvaskes |
Fastmonterede lamper |
Rengøres og afvaskes |
Alle vandrette flader og kanter |
Afvaskes |
Alle gulve |
Støvsuges/fejes og vaskes |
Kælder, skur og have
Kælderrum og skure skal ligeledes være tømt ved fraflytningssynet. Har du en have, skal denne også efterlades i en sådan stand, som du gerne selv vil overtage den: slå græsset, klip hækken og fjern ukrudtet.
Husk, hvis ikke du har gjort af boligen ordentlig ren, kommer du selv til at betale for en professionel rengøring. En rengøringsassistent koster det samme i timen som enhver anden håndværker.